Ćwiczenia korekcyjne na kręgosłup

0
230
Ćwiczenia korekcyjne na kręgosłup

Coraz więcej osób cierpi na problemy z kręgosłupem. Wady postawy w dzisiejszych czasach to jeden z najczęstszych problemów zdrowotnych. Mogą one wynikać z kilku powodów: od uwarunkowań genetycznych, poprzez styl życia i codzienne nawyki. Zwłaszcza te ostatnie nie będą bez znaczenia, powiem siedzący tryb życia oraz słaba aktywność fizyczna nie wpływają korzystnie na postawę, w efekcie czego krzywimy swój kręgosłup.

Do skrzywień i zwyrodnień kręgosłupa może przyczynić się między innymi noszenie plecaka tylko na jednym ramieniu. Takie zachowanie powoduje skrzywienie boczne kręgosłupa, czyli skoliozę. Wśród dzisiejszej młodzieży jest to przecież częstym zjawiskiem. Na pogorszenie się stanu kręgosłupa wpływa także długie korzystanie z komputera w zgarbionej pozycji lub odrabianie pracy domowej siedząc z zeszytem na kolanach. Do innych czynników zewnętrznych powodujących wady postawy można zaliczyć częste noszenie zbyt ciężkich przedmiotów oraz wykonywanie sportów, bądź innych czynności, które zaangażują tylko jedną stronę ciała. Nie jest to wskazane, ponieważ tego typu nawyki stanowią ryzyko zwłaszcza u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a później podczas dojrzewania. W takiej sytuacji pomocne bardzo będą ćwiczenia korekcyjne, które warto wykonywać regularnie. Zalecane jest to nie tylko w celu korekcji powstałych już wad postawy, ale również po to, by wzmacniając głębokie mięśnie szkieletowe, zapobiegać powstawaniu kolejnych wad.

Ćwiczenia korekcyjne na kręgosłup

Ćwiczenia korekcyjne – pomoc dla kręgosłupa

Takie ćwiczenia korekcyjne będą bardzo pomocne osobom cierpiącym z powodu wad postawy. Trzeba jednak przy ich wykonywaniu pamiętać, że nasz kręgosłup kształtuje się tylko do pewnego wieku. Po okresie dojrzewania kręgosłup kostnieje i skorygowanie powstałej krzywizny za pomocą samych ćwiczeń może być trudne lub wręcz niemożliwe do zrealizowania. Z tego względu ćwiczenia korekcyjne skuteczne będą zwłaszcza przy odpowiednio wczesnym ich rozpoznaniu. Wady postawy we wczesnym stadium diagnozuje się głównie u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. To oczywiście nie znaczy jednak, że osoby dorosłe lub w wieku podeszłym, mające problemy z kręgosłupem powinny z wykonywania takich ćwiczeń zrezygnować. Prawidłowo wykonywane ćwiczenia korekcyjne na kręgosłup pozwolą więc przede wszystkim zniwelować jego bóle oraz wspomagają utrzymać prawidłową postawę i proste plecy, poprzez wzmocnienie mięśni głębokich i więzadeł odpowiedzialnych za stabilizację kręgosłupa. Takie ćwiczenia korekcyjne na kręgosłup poprawiają także pracę układu krwionośnego oraz oddechowego, oraz pomagają się zrelaksować.

Poniżej przedstawiamy kilka z nich:

  1. Połóż się na plecach, nogi zegnij w kolanach pod kątem prostym, a ręce ułóż wzdłuż tułowia. Twarz skieruj w kierunku sufitu. Następnie unieś złączone nogi i zacznij wykonywać nimi duże kółka, imitując w ten sposób jazdę na rowerze. Wykonaj 10 takich ruchów.

 

  1. W pozycji leżącej na plecach, zegnij nogi w kolanach, złącz stopy razem i ułóż dłonie na udach. Wykonaj skłon tułowia do przodu, ku kolanom, tak jak podczas robienia brzuszków. Podczas wykonywania skłonu, dłonie przesuwaj po udach w kierunku kolan, a twarz skieruj do sufitu. Wytrzymaj w tej pozycji przez 3 sekundy i następnie opuść tułów na matę. Powtórz to ćwiczenie 10 razy.

 

  1. Połóż się na plecach, nogi ułóż w lekkim rozkroku. Stopy rozstaw na szerokość bioder, a ręce spleć na karku. Wykonaj skręt prawego łokcia do lewego kolana tak żeby się wzajemnie dotknęły. W tym czasie drugi łokieć i noga powinny leżeć swobodnie na macie. Przytrzymaj tą pozycję przez 3 sekundy, a następnie powtórz ćwiczenie, ale z użyciem lewego łokcia i prawej nogi. Wykonaj 10 powtórzeń tego ćwiczenia na każdą stronę.

 

  1. Połóż się na brzuchu i oprzyj czoło na macie. Ułóż przed sobą wyprostowane w łokciach ręce. Nogi również powinny być wyprostowane i złączone, a pięty powinny się ze sobą stykać. W takiej pozycji unoś obie ręce w górę od podłoża, nie odrywając przy tym klatki piersiowej i głowy od maty. Wytrzymaj w takiej pozycji 3 sekundy i opuść ręce z powrotem na matę. Powtórz to ćwiczenie 10 razy.

Te kilka prostych ćwiczeń korekcyjnych możesz wykonywać w domu. Jeśli będziesz wykonywał je regularnie, przyniosą ulgę w problemach z kręgosłupem.

Co jeszcze można zrobić?

Jeśli większość dnia w pracy spędzasz przed komputerem, pamiętaj o odpowiednim ustawieniu biurka do pracy –monitor ustawiony na prawidłowej wysokości i podpórka pod stopy sprawią, że nie będziesz się garbić. Prawidłowo ustawiony kręgosłup nie będzie narażony na obciążenia i deformacje. Zadbaj o wygodne krzesło – zbyt niskie lub zbyt wysokie nie będzie wygodne i będzie powodowało bóle kręgosłupa. Dla odpowiedniej higieny układu szkieletowego rób regularne przerwy od pracy przy komputerze: wstań od biurka na 5 minut po każdej godzinie spędzonej w pozycji siedzącej. Możesz wykonać kilka skłonów do przodu lub na boki, oraz rotacje głowy z przyciąganiem ucha do barku – przytrzymaj prawą ręką lewe ucho i dociągnij na kilka sekund głowę do barku. Powtórz na drugą stronę.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ