Czym jest sztanga?

0
52
Czym jest sztanga

Sztanga to przyrząd fitness, wyjątkowo powszechny w ćwiczeniach u mężczyzn. Najczęściej możemy spotkać się z nimi właściwie w dowolnej siłowni. Ich poziomy są przeróżne. Sztanga składa się z trzech ważnych części – gryfu, obciążników oraz zacisków. Kategorią sztangi jest hantla. Ćwiczenia ze sztangielkami szczególnie modne są u osób płci żeńskiej. Ćwiczenia ze sztangą klasyfikowane są do ćwiczeń siłowych. Zawody w podnoszeniu sztangi to jedna z dyscyplin na olimpiadzie gimnastycznej.

Modele gryfów sztangi

Sztanga to sprzęt do ćwiczeń siłowych. Składają się na nią trzy czynniki składowe. Głównym z nich jest gryf. Jest to stalowy pręt, za który chwyta się rękami ćwiczący. Zakończony jest ruchomymi tulejami, na jakie zakłada się obciążniki. Gryfy różnią się wagą, długością i układem. Początkowy gryf dla mężczyzn ma 2,2 metra długości i wagę 20 kg (gryf męski). Taki gryf używany jest na igrzyskach olimpijskich w podnoszeniu ciężarów. Kształty gryfu niewiele różnią się dla kobiet, gdyż długość sięga 2,1 metra, i ciężar – 15 kg (gryf damski). Kolejny jest również gryf w dyscyplinie, którą jest trójbój siłowy. W owym wypadku jest on szczególnie sztywny, niezwykle wytrzymały na zniekształcenia aniżeli gryf wykorzystywany do podnoszenia ciężarów.

Wyróżnia się parę modeli gryfów. Są to:

1.Gryf prosty – stalowy prosty drążek. Używany jest w szczególności do podnoszenia ciężarów na klatkę piersiową albo barki.

  1. Gryf łamany – jest to pokręcony pręt. Taka forma umożliwia ćwiczenia. Tenże typ sprzętu wykorzystywany jest często do ćwiczenia bicepsów, czasami tricepsów. Zgięcie, tzw. złamanie gryfu występuje pod kątem 45 oraz 30 stopni od osi gryfu. Wygięcie gryfu powoduje wzmożoną aktywność czubka głowy mięśnia. Tak więc im wyższe rozdzielenie, tym lepsze osiągamy wyniki ćwiczeń mięśni.
  1. Kratownica – to wersja gryfu do ćwiczenia mięśni tricepsów oraz bicepsów.

Odmianą gryfu jest też hantla, odmiennie określana gryfem krótkim. Taki gryf ma więcej przeznaczeń aniżeli konwencjonalne gryfy.

Obciążniki oraz zaciski sztangi

Obciążniki to stalowe krążki z otworem w środku. Wkłada się je na gryf po obu jego stronach. Obciążniki zakładane są w tenże sposób, żeby po obu stronach była taka sama ich masa. Znacząca jest też kolejność zakładania krążków. Winnym być montowane od najcięższego do najmniejszego.

Obciążniki w każdej sztandze, zawsze oznaczone są również kolorami. Ogromne krążki o średnicy 450 mm to:

  1. 25 kg – czerwony,
  2. 20 kg – niebieski,
  3. 15 kg – żółty,
  4. 10 kg – zielony.

Sprawdź zestawy ze sztangami na: https://be-active.pl/pol_m_silownia_zestawy_sztangi-163.html

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ