Korzystny wpływ ogrodu na zdrowie?

0
1256
Korzystny wpływ ogrodu na zdrowie?

Każdy ogród jest inny i każdy spełnia inne potrzeby. W zależności od właściciela ogrodu różni się jego wygląd, funkcje i styl. Jednak niezależnie od rozmiarów ogrodu, jego charakteru czy funkcji, ma on dobroczynny wpływ na nasz organizm. Nic nie zastąpi relaksu na świeżym powietrzu, warzyw i owoców z własnej uprawy, czy ładnego widoku z okna.

Własne warzywa, owoce, przetwory – zdrowe, ekologiczne, wiesz co jesz!

Każdy, nawet mały ogródek przydomowy może zostać zagospodarowany w taki sposób, aby zaplanować w nim miejsce na warzywnik. Nic nie zastąpi wiosennych nowalijek, świeżej sałaty czy rzodkiewki, pachnącego koperku, szczypioru. Bardzo chętnie i coraz częściej hoduje się własne zioła, które możemy wykorzystać do sporządzania pysznych herbat – z melisy czy mięty – lub w kuchni jako dodatek do mięs, sałatek. Późnym latem zaczynają dorastać już marchewki i buraczki, możemy także skorzystać w dojrzałych, pachnących latem pomidorków czy papryki. Własna cebula, fasolka, czosnek to tylko nieliczne warzywa, które możemy wykorzystywać na bieżąco oraz przechowywać aż do zimy lub sporządzać przetwory. Tu niezastąpione będą owoce z własnego sadu – zdrowe, pachnące, pyszne, powolną nam umilać jesienne i zimowe posiłki. Niezależnie czy posiadasz duży warzywnik czy tylko hodowlę doniczkową na tarasie, wszystkie plony jakie uzyskasz, są zdrowe, i śmiało możesz powiedzieć, że wiesz co jesz.

Ogród łagodzi stres…

Zostało to potwierdzone badaniami przez holenderskich naukowców. Zebrano grupę ludzi i podzieloną ja na dwie części. Badane osoby były najpierw razem poddane stresującej sytuacji, a następnie jednak z grup pozostała w pomieszczeniu i miała zając się czytaniem, a druga grupa udała się na świeże powietrze, gdzie wzięła udział w pól godzinnych zajęciach ogrodowych. Po tym czasie zbadano poziom hormonu odpowiadającego za stres u osób badanych, w obydwu grupach. Wyniki wskazywały jasno. Osoby, które pozostały w pomieszczeniu miały tego hormonu zdecydowanie więcej. Badany hormon to kortyzol, którego podwyższony poziom jest wiązany z zapadaniem na różne choroby, takie jak depresja, otyłość czy osłabieniem układu immunologicznego.

Na podstawie tych badań stwierdzono, że ogrodnictwo jest w stanie zmniejszać stres codziennego życia, dlatego jeżeli czujesz się zdenerwowany, chcesz odreagować – nie siedź w domu, wyjdź do ogrodu, zajmij się nim przez chwilę a gwarantujemy, poczujesz się lepiej.

Ogród to gwarancja zdrowszego serca …

Kolejne badania, tym razem szwedzkie dowiodły, że u osób starszych, seniorów, którzy aktywnie zajmują się pracą w ogrodzie, spadło ryzyko zachorowania na zawał serca czy udar ( nawet o 30 %).

Aktywność fizyczna w ogrodzie jest o wiele bardziej korzystniejsza od aktywności na siłowni czy fitnesie. Dobre zmęczenie w ogrodzie, na świeżym powietrzu, powoduje, że nasz organizm jest dotleniony i szczęśliwy. Nie można tego nawet porównać do sztucznych ćwiczeń na siłowi.

Pracując w ogrodzie poddajemy się działaniu promieniowania słonecznego, a co za tym idzie stymulujemy produkcję witaminy D w naszym organizmie. Jest ona niezbędna dla zdrowych kości oraz coraz częściej ceniona w profilaktyce alergii i nowotworów. Jeżeli więc możesz, staraj się spędzać jak najwięcej czasu w ogrodzie i pozwól, aby Twój ogród mógł zadbać także o Ciebie.

Sprawność i siła…

Praca w ogrodzie nie należy do lekkich. Skłony, przysiady, kucanie, dźwiganie  wymagają zaangażowania całego organizmu, praca ogrodowa jest jak gimnastyka na świeżym powietrzu.

Badania potwierdzają, że praca w ogrodzie ma najbardziej korzystny wpływ na sprawność naszych dłoni. Precyzyjne ruchy przy strzyżeniu roślin, ruchy chwytające, przytrzymujące, zaciskające powodują, że jest to doskonała gimnastyka. Na podstawie ruchów ogrodniczych planuje się rehabilitację dla osób po paraliżu kończyn, ich długim unieruchomieniu – jak złamanie. Obowiązki w ogrodzie poleca się osobom, które długo pozostawały w bezruchu, ze względu na  stan zdrowia, pracę nie mogły podjąć innych zajęć, a teraz poszukują sposobu na zdrowy ruch na świeżym powietrzu.  Jeżeli więc pracujesz w ogrodzie, możesz być pewny, że dzięki niemu i tej przymusowej czasem gimnastyce, Twój organizm pozostanie w doskonałej kondycji na dłużej.

Ogród zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę ALZHEIMERA i choroby mózgu

Zostało przeprowadzone długoterminowe badanie, które objęło około 3000 badanych w wieku seniora. W trakcie badań starano się stwierdzić, jakie jest powiązanie pomiędzy stylem życia i aktywnością fizyczna, a zapadaniem na takie choroby jak demencja i choroba Alzheimera. Badania jasno wykazały, u osób, które codziennie trudniły się ogrodnictwem, choroby te występowały rzadziej, było to aż o 36 % mniej zachorowań na choroby wieku podeszłego. Znamy wyniki także innych badań, które tylko potwierdzają tę tezę i wynika z nich, że osoby regularnie pracujące w ogrodzie aż 0 47% mogą zmniejszyć zachorowalność na demencję i chorobę ALZHEIMERA.

Prawdopodobnie, dzięki temu, że prace ogrodowe angażują i pobudzają do pracy kluczowe narządy naszego organizmu –takie jak mózg czy serce – nasz organizm jest cały czas pobudzany do pracy, koncentracji, stymulowany do działania i to właśnie te procesy przyczyniają się do zmniejszenia zapadalności na choroby wieku podeszłego.

Ogród wpływa na poprawę naszego zdrowia psychicznego uodparnia nas na depresję…

Wszyscy cenimy ogród nie tylko ze względu na jego funkcje użytkową – taką jak zdrowe warzywa czy ziła –ale również lubimy go dzięki ładnym roślinom, które poprawiają nam nastrój. To nie tylko hormon szczęścia –czyli endorfina – wydzielana podczas wysiłku fizycznego, powoduje nasze zadowolenie. Samo przebywanie na łonie natury, poczucie integracji z przyrodą, obcowanie z nią, obserwacja otoczenia poprawiają nam nastrój. Jeżeli mamy możliwość przebywać we własnym ogrodzie, który samodzielnie prowadzimy i jest on owocem naszych działań, to oddziałuje to na nas bardzo wzmacniająco i silnie antydepresyjnie. Coraz modniejsze są ogrody sensoryczne, które pobudzają rozmaite zmysły i wpływają kojąco na nas. Poprawiają nastrój, wzmacniają, uspokajają… zachęcamy do delektowania się własnym zielonym azylem.

Ogród poprawia nasza pamięć i rozwija wiedzę…

Ogród jest cały czas badany, a jego wpływ na człowieka dogłębnie analizowany. Na początku XXI stulecia odkryto, że praca na ogrodowej roli może usprawniać działanie ludzkiego mózgu. W jaki sposób? istniejące i wszechobecne w glebie baterie beztlenowe, z którymi mamy nieświadomy kontakt podczas prac ogrodniczych,  mogą stymulować i pobudzać ludzki mózg do pracy. Jest to nie tylko działanie, które poprawia kondycję psychiczną mózgu, ale odkryto także, że bakterie te pobudzają możliwości poznawcze, badawcze naszego mózgu. Dlatego ogrodnictwo powinno być cenione nie tylko przez osoby starsze, ale również uczniów i studentów, którzy mogą w ten sposób poprawić swoje stopnie.

Ogród poprawia odporność…

Przebywanie na świeżym powietrzu, zdrowe zmęczenie, gimnastyka, witamina D – to wszystko okraszone smakiem ekologicznych warzyw i owoców. Czy mogłoby być inaczej, jak tylko tak, że ogród poprawia naszą odporność. Nawet bakterie, z jakimi stykamy się podczas pracy w ogrodzie, stymulują nasz układ odpornościowy, przez co stajemy się odporniejsi. Praca w ogrodzie może uchronić nas także przed alergiami i astmą, wpływając na układ immunomodulujący. Prowadzone są także badania, które chcą określić wpływ ogrodu na walkę z łuszczycą.

Ogród – najzdrowsza aktywność pod słońcem!

Mamy nadzieję, że udało nam się zachęcić Państwa do próby skorzystania z uroków prowadzenia własnego ogrodu. W czasach szalonego tępa życia, pędu za pracą i płacą, braku czasu na wszystko zachęcamy – złap oddech w ogrodzie. Aby zapewnić sobie komfortowy wypoczynek, niezależnie od pogody, zachęcamy do wkomponowania w ogrodzie wygodnych altan ogrodowych, które ochronią przed wiatrem, deszczem, słońcem i wzrokiem sąsiadów, pozwalając nam komfortowo odpocząć po długim dniu pracy https://ogrodolandia.pl/altany-ogrodowe !

Wyjdź z domu, pooddychaj świeżym powietrzem, zatroszcz się o ogród, wtedy on zatroszczy się o Ciebie. Nie zmuszamy do rezygnacji z ćwiczeń na siłowni, basenie czy klubie fitness, ale radzimy, wyjdź na chwilę do ogrodu! Zrelaksuj się w hamaku, na tarasie lub balkonie. Odpocznij, naładuj baterie, uspokój się!

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ