O której godzinie ćwiczyć, by uzyskać najlepsze efekty?

0
1029
O której godzinie ćwiczyć, by uzyskać najlepsze efekty?

Na efektywność treningu wpływ ma bardzo wiele różnych czynników. Jednym z nich jest pora, w której podejmujemy aktywność fizyczną. A to dlatego, że w ciągu dnia zmienia się m.in. temperatura naszego ciała oraz poziom hormonów w organizmie. Co ciekawe temat ten zainteresował naukowców z całego świata, którzy postanowili sprawdzić, w jakich godzinach ludzki organizm jest w stanie osiągnąć najlepsze efekty treningowe. Co udało się udowodnić? O tym poniżej.

Poranne ćwiczenia

Wykonywanie ćwiczeń w godzinach porannych ma zbawienny wpływ na naszą sylwetkę. To właśnie wtedy jesteśmy w stanie spalić największą ilość kalorii, ponieważ z samego rana nasz organizm jest szczególnie pobudzony. Niski poziom cukru we krwi zmusza go do poszukiwania alternatywnych źródeł energii, a w dodatku na wysokim poziomie utrzymuje się część hormonów, które przyspieszają spalanie, takich jak chociażby kortyzol, co zyskało potwierdzenie w wynikach badań opublikowanych w International of Sports Medicine. Co ważne poranny trening jest w stanie znacznie przyspieszyć przemianę materii nie tylko w trakcie wykonywania ćwiczeń, ale także po ich zakończeniu!

Pozostaje tylko pytanie: jeść czy nie jeść przed treningiem? Z jednej strony ćwicząc z pustym żołądkiem jesteśmy w stanie spalić więcej kalorii, a w dodatku nie będziemy odczuwać dyskomfortu związanego z zalegającym w żołądku jedzeniem, ale z drugiej musimy odpowiednio dobrać czas treningu i jego intensywność do naszych możliwości. Oficjalnie mówi się o tym, że trening poranny na czczo jest efektywny wtedy, kiedy jest wykonywany na poziomie 50-60% naszych możliwości. Treningu przed śniadaniem nie powinny wykonywać tylko te osoby, które stosują kuracje odchudzające oraz te, które chcą budować masę mięśniową, ponieważ w ich przypadku osiągnięty skutek może być odwrotny od zamierzonego.

Dlaczego warto ćwiczyć rano?

  1. Zyskasz dodatkową porcję energii na cały dzień.
  2. Twoje samopoczucie poprawi się (ze względu na wydzielane w czasie aktywności endorfiny).
  3. Zwiększysz poziom koncentracji.
  4. Zmniejszysz apetyt.
  5. Zapewnisz sobie zdrowszy sen w nocy.
  6. Zyskasz więcej czasu w ciągu dnia.

Innymi słowy, poranny trening niesie ze sobą wszechstronne korzyści zarówno dla naszego ciała, jak i dla umysłu. W przypadku porannych ćwiczeń problemem może być tylko motywacja do tego, by nieco wcześniej zerwać się z łóżka.

Ćwiczysz rano? Pamiętaj o solidnej rozgrzewce. Zanim zaczniesz ćwiczyć, załóż odpowiednie obuwie sportowe. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko kontuzji, które rano jest szczególnie wysokie.

Trening popołudniowy

Zdaniem ekspertów nie ma lepszej pory na ćwiczenia zwiększające siłę, wytrzymałość oraz masę mięśniową niż godziny popołudniowe i to z wielu powodów. Przede wszystkim po południu temperatura naszego ciała jest wyższa niż rano czy wieczorem, a tętno i ciśnienie krwi niższe. Na naszą korzyść działa również poziom hormonów w naszym organizmie. Popołudniami nasz organizm produkuje znacznie więcej testosteronu, który przyczynia się do wzrostu i siły mięśni zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Obniżeniu ulega z kolei poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, który prowadzi do magazynowania tłuszczu i redukcji tkanki mięśniowej.

Dlaczego warto ćwiczyć popołudniami?

  1. Możemy osiągnąć lepsze rezultaty niż ćwicząc rano czy wieczorem.
  2. Pokusa podjadania będzie mniejsza.
  3. Mamy większą szansę ćwiczyć razem ze znajomymi.
  4. Dobrze rozgrzane mięśnie zmniejszają ryzyko kontuzji.

Wczesne popołudnie oraz wieczór to czas, kiedy nasze mięśnie są najbardziej rozgrzane. Z tego powodu przemiana materii oraz metabolizm energetyczny mięśni zachodzi szybciej. Tym, którzy chcieliby wykorzystać zegar biologiczny do zwiększenia wytrzymałości, warto polecić trening w godzinach późno popołudniowych, czyli między godziną 16 a 19. W tym czasie metabolizm uaktywnia się, serce pompuje więcej krwi, a poziom hormonów ulega stabilizacji.

Ćwiczysz popołudniami? Trenuj o stałej porze. Dzięki temu Twój organizm przyzwyczai się do regularnego wysiłku, a Ty osiągniesz wymarzone rezultaty (także zwiększoną wydolność organizmu).

Wieczorne ćwiczenia

Wieczór to pora, kiedy większość z nas ma nieco więcej wolnego czasu dla siebie. Choć korzyści wynikających z porannego i popołudniowego treningu jest więcej niż wieczornego to jednak regularny i konsekwentny trening wieczorny także ma swoje zalety!

Dlaczego warto ćwiczyć wieczorem?

  1. Mięśnie są już dobrze rozgrzane, dlatego czas potrzebny na zrobienie prawidłowej rozgrzewki jest krótszy.
  2. Możesz ćwiczyć spokojniej, ponieważ nie musisz myśleć o obowiązkach, które na Ciebie czekają.
  3. Masz zdecydowanie więcej czasu na to, by odpocząć po treningu.
  4. To jeden z najlepszych sposobów na wyrzucenie z siebie złych emocji nagromadzonych w ciągu dnia i odreagowanie stresu.

Planujesz trening w późnych godzinach wieczornych? Pamiętaj, że wzmożona aktywność tuż przed snem może prowadzić do problemów z zasypianiem. Postaraj się więc rozplanować swój wolny czas tak, by trening zakończyć na godzinę lub nawet dwie przed pójściem spać.

Znajdź idealną porę na trening

Z badań naukowych wynika, że najlepsza pora na trening to godziny poranne i popołudniowe. Jeśli mamy więc mamy możliwość wyboru to starajmy się ćwiczyć właśnie wtedy. Jeśli nie, to podejmujmy aktywność wtedy, kiedy tylko mamy czas, bo każda, nawet krótka chwila poświęcona na ćwiczenia jest lepsza niż brak aktywności w ogóle. Najważniejsze jest to, by ćwiczyć regularnie i reagować na sygnały, które wysyła nam nasz organizm. W końcu poza efektami liczy się też dobra zabawa!

infografika

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Kasia Dulewicz
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ