Pomidor a kalorie – sprawdź ile posiada!

0
268
pomidor

Pomidory to bardzo popularne warzywa. Są określane jako bardzo niskokaloryczne  warzywa z rodziny psiankowatych. To niezwykłe rośliny, są bardzo zdrowe. Pomidory są bardzo bogate w różne niezbędne dla zdrowia witaminy i wartości odżywcze. Te czerwone warzywo przywędrowało do nas prosto z Ameryki Południowej, gdzie na początku rosły na dziko. Do dzisiaj na Filipinach, w Peru czy na Wsypach Kanaryjskich można jeszcze spotkać tę roślinę występującą w swym naturalnym, dzikim środowisku.  Kiedy sprowadzono pomidory do Europy, były nazywane jabłkami złota. Popularne  pomidory bardzo szybko rozprzestrzeniły się po całym świecie, w końcu trafiając do takich krajów jak Rosja, Włochy czy Francja. Do dzisiaj w najsłynniejszych daniach tych państw królują pomidory.

pomidor

Co ciekawe, pierwotnie pomidory były hodowane jako roślina ozdobna.  We Francji były niegdyś ulubioną ozdobą altan. W Niemczech sadzono je jako rośliny doniczkowe –  pokojowe. Wyobrażacie sobie, podziwiać pomidory w doniczce? Przed XIX w. pomidory uważano za rośliny trujące, za sprawą ich brzydkiego zapachu z łodygi i liści, który wydziela ta roślina. Faktycznie, podobnie jak w przypadku ziemniaków, w ich łodygach występuje trująca substancja zwana solaniną. Zginie ona w procesie gotowania. Do Polski pomidory dotarły dzięki Królowej Bonie.

 

Ile kalorii posiada nasz pomidor ? – wartości odżywcze pomidora.

Pomidor posiada bardzo niską zawartość kaloryczną. Może być zatem spożywany często i w dużych ilościach. Przyjrzyjmy się zatem wartościom odżywczym tego wspaniałego warzywa.

Zawartość składników odżywczych w 100 gramach świeżych pomidorów czerwonych:

  • Energia – 18 kcal (74 kJ)
  • Woda – 94,52 g
  • Białko – 0,88 g
  • Tłuszcze ogółem – 0,20 g
  • Węglowodany: 3,89 g, w tym błonnik 1,9 g; cukier – 2,63 g
  • Cukry: glukoza – 1,25 g, fruktoza – 1,37 g

Składniki mineralne w pomidorach czerwonych:

  • Wapń Ca – 10 mg
  • Magnes Mg – 11 mg
  • Żelazo Fe – 0,27 mg
  • Fosfor P. – 24 mg
  • Potas K – 237 mg
  • Sód Na – 5 mg
  • Cynk Zn. – 0,17 mg
  • Miedź Cu – 0,059 mg
  • Mangan Mn – 0,114 mg
  • Selen Se – 0 µg
  • Fluor F – 2,3 µg

Witaminy w pomidorach czerwonych:

  • Witamina C (kwas askorbinowy) – 13,7 mg
  • Witamina B1 (tiamina) – 0.037 mg
  • Witamina B2 (ryboflawina) – 0.019 mg
  • Witamina B3 (niacyna) – 0.594 mg
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – 0,089 mg
  • Witamina B6 – 0,080 mg
  • Witamina B9 (kawas foliowy) – 15 µg
  • Witamina B12 – brak
  • Witamina E – 0,54 mg
  • Cholina – 6,7 mg
  • Witamina A – 42 µg
  • β-karoten – 449 µg
  • α-karoten – 101 µg
  • Likopen – 2573 µg
  • Luteina + zeaksantyna – 123 µg
  • Witamina D (D2 + D3) – brak
  • Witamina K – 7,9 µg

Jak widzimy, wyniki mówią same za siebie. Pomidory to prawdziwe bomby witaminowe! W pomidorze występuje cenny likopen, który jest niezwykle silnym antyutleniaczem. Likopen charakteryzuje się o wiele większą siłą przy neutralizacji wolnych rodników,  niż niejedno inne warzywo. Likopen ochroni nasz organizm przed nowotworami, chorobami serca, oraz wieloma  innymi schorzeniami. Naukowcy z Harvardu opublikowali badania, które dowiodły,  potwierdzające, że likopen zawarty w pomidorach jest niezwykle silną substancją ochroną przed rakiem prostaty. Co więcej spożywanie 7 pomidorów tygodniowo zmniejszy ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i żołądka nawet o 60%. Wszechstronne i dobroczynne dla organizmu działanie likopenu jest powszechnie znane, dlatego pomidory cieszą się tak dużą popularnością.

Pomidory często jedzone są przez osoby będące na diecie. Ze względu na niską kaloryczność i całą listę składników odżywczych, jest cennym warzywem, które z powodzeniem można jeść podczas trwania kuracji odchudzających. Różnorodność ich zastosowań jest ogromna: dania i przetwory, sosy na bazie pomidorów, pomidorowe zupy – wszystkie z tych dań smakują przepysznie.

Kilka faktów o pomidorach:

-Nie martwmy się, że zima za oknem. Przetworzone pomidory doskonale zachowują wszystkie swoje wartości odżywcze. Jedz więc jak najczęściej wszystkie pomidorowe sosy, przeciery czy ketchupy.  Może w tym roku zrobisz własny przeice? Możemy również spożywać pomidory suszone. Badania dowodzą, że nawet w takich przetworach znajduje się więcej likopenu niż w surowych warzywach, oraz jest on lepiej przyswajalny.

– Pomidory uprawiane ekologicznie mają trzy razy więcej likopenu niż te z upraw tradycyjnych.
– Askorbinaza – jest to enzym znajdujący się w surowych ogórkach. Niszczy on zawartą w pomidorach witaminę C. Dlatego należy unikać połączenia ogórkowo- pomidorowego.
– Pomidory spożywane stale i regularnie zmniejszają ryzyko zachorowania na raka i różne choroby.
– Pomidory doskonałe są w różnych dietach, gdyż ze względu na swą małą zawartość kaloryczną mogą być spożywane nawet w dużych ilościach i można je stosować do wszystkich dań od sałatek po zupy.

– Aby podkreślić smak sosu pomidorowego, dodaj do niego łyżeczkę octu oraz szczyptę cukru. Złagodzi on cierpki smak pomidorowej papki.

– Maseczki z surowego pomidora mają działanie rozjaśniające na skórę i dostarczą jej wiele składników odżywczych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ