Miłośnicy aktywnego trybu życia zwykle nie cieszą się z nadejścia zimy. Siłownie są przepełnione, a z braku możliwości otwarcia okien panuje w nich nieznośny zaduch. Dlatego też, aby nie stracić formy przed nadejściem kolejnej wiosny, warto skorzystać z możliwości, jakie daje profesjonalny sprzęt do ćwiczeń na świeżym powietrzu.

Jakie są zalety korzystania z siłowni pod chmurką? Jak i dlaczego z nich korzystać? I jakie problemy możemy spotkać w czasie treningu? Rozwiejmy wszelkie wątpliwości związane z nimi.

siłownia na świeżym powietrzu

Czym są siłownie zewnętrzne?

Zapewne mieliście już okazję zaobserwować w swoim mieście instalacje przypominające te, które znaleźć można na tradycyjnej, komercyjnej siłowni. Kilka metrów kwadratowych zajętych przez różnorodne drążki, ławeczki i urządzenia. To właśnie są siłownie zewnętrzne.

Dają one możliwość wykonania treningu w każdej chwili, bez ponoszenia kosztów, bez kolejek, zaduchu i hałasu maszyn. Siłownia na powietrzu to wspaniała rozrywka i miejsce do ćwiczeń dla całej rodziny – dla dorosłych, dzieci i seniorów, a także dla początkujących i doświadczonych amatorów zdrowego, aktywnego trybu życia. Ale czy można z nich korzystać w zimie?

Czy można z nich korzystać zimą?

Trening na siłowniach pod chmurką daje wspaniałą możliwość aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, która ma niezwykle pozytywny wpływ na efektywność ćwiczeń oraz samopoczucie osoby ćwiczącej. Co ciekawe, nawet w porze zimowej możemy z nich korzystać. Trzeba tylko pamiętać o kilku istotnych sprawach.

Oczywiście lepiej nie próbować ćwiczyć w czasie najbardziej siarczystych mrozów. Urządzenia są nie tylko zimne i, co tu ukrywać, nieprzyjemne w dotyku, ale pod wpływem bardzo niskich temperatur mogą zwyczajnie zamarznąć. Kiedy jednak temperatura oscyluje wokół zera, możemy śmiało zdecydować się na trening.

Jaką porę wybrać?

Wybierając się na siłownię zewnętrzną warto brać pod uwagę porę dnia. Na szczęście obecnie w Polsce zaledwie przez kilka do kilkunastu dni w roku panują naprawdę niskie temperatury, a to oznacza, że siłownie plenerowe można eksploatować prawie bez przerw.

Warto zdecydować się jednak na ćwiczenia przed południem lub wczesnym popołudniem, kiedy słońce jeszcze grzeje – po jego zachodzie lub przed wschodem jest naprawdę zimno.

Chroń stawy

Nasze stawy nie lubią ani chłodu, ani wilgoci. Dbałość o ich zdrowie może więc stać się naszym głównym problemem w czasie zimowych ćwiczeń. Warto więc zaopatrzyć się w dobrej jakości odzież termoaktywną, która nie dopuści wilgoci i chłodu do naszego ciała. Jest ona wygodna i elastyczna, dobrze dopasowana do ciała, a więc nie będzie przeszkadzała i ograniczała ruchów.

A jeśli z jakichś powodów nie możesz sobie na jej zakup pozwolić, wystarczą ciepłe spodnie od dresu, bezrękawnik, czapka i ciepłe rękawiczki. Ważne, aby nie zmarznąć, ale warto dopilnować także, aby się nie przegrzać – przegrzanie to krótka droga do złapania infekcji. Pamiętaj także o butach. Powinny być wygodne i przede wszystkim nieprzemakalne, sięgające pod kostkę. Wybierz do nich grube, wełniane podkolanówki, a będzie Ci ciepło w stopy i trening stanie się prawdziwą przyjemnością.

Urządzenia

Kolejną dobrą wiadomością dla tych z Was, którzy pragną cieszyć się z ruchu na świeżym powietrzu i dbać o muskulaturę ciała bez względu na porę roku, jest ta, że na siłowni zewnętrznej znajdziecie prawie wszystkie urządzenia, których możecie używać w sali treningowej.

Jest tu więc orbitrek, stepper, wyciągi, wioślarz i oczywiście twister. Oczywiście wyposażenie każdej konkretnej siłowni może być nieco inne niż innych, lecz zestawy zwykle pozwalają na kompletny trening wszystkich grup mięśni Twojego ciała – mięśni nóg, ramion, grzbietu, pośladków i brzucha. Siłownia plenerowa, nazywana siłownią na świeżym powietrzu może więc z powodzeniem zastąpić siłownię komercyjną i nie musisz obawiać się, że Twój trening nie będzie odpowiednio efektywny. To doskonała wiadomość dla tych z Was, którzy podchodzą do sprawy profesjonalnie, ale także dla tych, którzy po prostu pragną zapewnić sobie nieco ruchu w okresie zimowym. Pamiętaj jednak, że efekty same nie przyjdą – musisz dać z siebie wszystko i nie szukać banalnych wymówek. Organizuj więc treningi regularnie i ćwicz sumiennie, a do wiosny zauważysz wyraźne pozytywne zmiany w swoim wyglądzie.

Zalety ćwiczeń pod chmurką

Poza możliwością zbudowania ładnej masy mięśniowej, liczą się jeszcze inne aspekty ćwiczeń pod chmurką. Warto o nich wiedzieć, jeśli zastanawiasz się nad wyborem pomiędzy komercyjną siłownią w sali treningowej a siłownią na powietrzu. A ćwiczenia na zewnątrz mają wiele zalet, które docenią przede wszystkim osoby, które nie przepadają za tradycyjnymi klubami fitness czy siłownią w zamkniętym pomieszczeniu.

osoba ćwicząca na siłowni pleneowej

Kondycja i odporność

Lekarze zalecają nam codzienną dawkę ruchu poza domem nie bez powodu. Uprawiając ćwiczenia na świeżym powietrzu stajemy się lepiej dotlenieni, głębiej oddychamy, poprawiamy też krążenie krwi w organizmie. Ma to dla nas szereg istotnych zalet.

Dobrze dotleniony organizm ma nie tylko szybszy metabolizm i efektywniej spala tłuszcz, ale także szybciej pozbywa się toksyn i staje się bardziej odporny na infekcje, które w zimie są przecież naszym głównym problemem. Podnosi się także pojemność naszych płuc. Korzysta na tym także nasza ogólna wydolność, poprawia się kondycja i sprawność.

Największym problemem, jakiego możemy doświadczyć w czasie zimowych treningów, jest oczywiście fatalna jakość powietrza na zewnątrz. Tak zwany smog potrafi skutecznie zniechęcić do wychodzenia z domu, o bardziej intensywnym ruchu nie wspominając. Rozwiązaniem w czasie bezwietrznych dni, kiedy jakość powietrza jest rzeczywiście zła, może być maseczka antysmogowa. Jest wygodna i nie przeszkadza w wykonywaniu ćwiczeń ani w swobodnym oddychaniu, za to chroni nasze płuca przed toksycznymi cząsteczkami zawieszonymi w powietrzu. Nie zasłaniaj natomiast ust i nosa szalikiem.

Godziny otwarcia

Czego nie lubią użytkownicy komercyjnych klubów i sal treningowych? Z pewnością sztywno określonych godzin ich pracy. Ale także panującego w nich tłoku, zwłaszcza w piątkowe i sobotnie wieczory.

Korzystając z instalacji dostępnych na osiedlu lub w parku nie musisz się martwić o to, że nie zdążysz poćwiczyć. O każdej porze jest otwarta i gotowa do użytku. No i zwykle nie ma na niej dużo osób, zwłaszcza zimą, co jest doskonałą wiadomością dla użytkowników początkujących oraz nieśmiałych. Siłownie zwykle usytuowane są w parkach, na skwerach lub osiedlach, w ustronnych miejscach osłoniętych przed wzrokiem ciekawskich. Możesz więc mieć pewność, że nikt nie będzie podglądał Twoich zmagań z własnymi niedoskonałościami i słabościami. Niezwykle rzadko może zdarzyć się, że w jednym czasie z siłowni na powietrzu korzysta więcej użytkowników. Zwykle jednak jest na nich pusto, co stanowi miłą odmianę dla każdego, kto choć raz stał w kolejce do urządzenia w sali komercyjnej. To nie tylko strata czasu, ale także zainwestowanych w karnet pieniędzy.

Nie ma tu także zaduchu i przykrego zapachu, panujących zwykle w zamkniętych placówkach – tutaj zawsze panuje przyjemny przewiew i chłód (czasem może aż za bardzo). Ostatnią z zalet siłowni na świeżym powietrzu jest to, że możemy uprawiać sport całkowicie za darmo. Możesz ćwiczyć na nich codziennie jak długo chcesz i nie wydać ani złotówki na karnet.

Czy można więc korzystać z treningu w zimie? Oczywiście, że tak! Nie tylko można, ale przede wszystkim warto dbać o regularną aktywność fizyczną. Dla zdrowia, dobrego samopoczucia i pięknego ciała. Nie bój się więc treningu na powietrzu w okresie zimowym – po prostu dobrze się do niego przygotuj.

[Głosów:3    Średnia:4.3/5]
PODZIEL SIĘ
Avatar
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ