Zdrowe jedzenie, czyli czym jest piramida żywienia?

0
213
piramida żywienia

Nie da się utrzymać optymalnej kondycji fizycznej bez zadbania o prawidłową dietę. To właściwie zbalansowane posiłki pozwalają dostarczać cennych substancji odżywczych oraz skutecznie zrzucać zbędne kilogramy.

Co powinno się znaleźć w codziennym jadłospisie? Oczywiście wszystkie składniki, obecne do aktualnej piramidzie żywienia, o której opowiemy nieco więcej poniżej.

Czym jest piramida żywienia?

Właściwe zbalansowanie posiłków wymaga sporo wiedzy i doświadczenia. Warto wykorzystać do tego wygodną ściągę, czyli piramidę żywienia.

Czym ona jest? Mianem piramidy żywienia określa się graficzne przedstawienie składników, które powinny trafić na stoły osób, szukających sposobu na zdrowe odżywianie się.

Model ten przygotowuje Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie, w oparciu o bieżące potrzeby i możliwości konsumentów. Wszystkie umieszczone w niej składniki powinny być wysokiej jakości oraz pochodzić ze sprawdzonych źródeł. Można je nabyć na przykład w SklepAgnex.pl.

Piramida żywieniowa pokazuje, jakie produkty są niezbędne, by dostarczyć wszystkich potrzebnych substancji odżywczych. Przygotowuje się oddzielne wersje dla osób dorosłych i dzieci. Wariant piramidy dla osób starszych również wykazuje pewne rozbieżności z modelem podstawowym. Zwraca się w nim uwagę choćby na kluczową suplementację witaminy D3.

Co znajduje się w aktualnej piramidzie żywienia?

Piramidy żywieniowe ulegają zmianie. W aktualnym zestawieniu wartościowych produktów podstawę stanowią warzywa i owoce, których powinno się spożywać najwięcej w ciągu dnia. Na wyższym poziomie grafiki umieszczono produkty zbożowe, jak kasze, ryż i pieczywo. Powyżej nich znalazły się chude mięso i nabiał. Na sam szczyt trafiły wartościowe tłuszcze nienasycone, jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, nasiona i orzechy, których co prawda nie powinno się jeść zbyt wiele, ale bez których zdrowa dieta nie może się obyć.

Zdrowe napoje a piramida żywienia

Oprócz składników do komponowania codziennych posiłków piramida zawiera również wskazania w kwestii napojów. Wiadomo bowiem, że dobra dieta musi zawierać odpowiednią ilość płynów.

Oprócz czystej wody, którą powinien pić każdy, można również postawić na zieloną herbatę, zawierającą sporo antyoksydantów, oraz na rozmaite napary ziołowe, które wspierają trawienie, koją nerwy i podnoszą odporność organizmu.

Jakie substancje są zakazane w piramidzie żywieniowej?

Piramida żywieniowa pokazuje, jakie składniki powinny trafiać do diety osób, które pragną zadbać o swoje zdrowie. Instytut Żywności i Żywienia wskazuje także produkty do znaczącego ograniczenia lub wręcz wyeliminowania.

Przede wszystkim warto usunąć z jadłospisu jak najwięcej cukrów prostych, znajdujących się na przykład w sklepowych słodyczach. Nie oznacza to oczywiście całkowitej eliminacji smaku słodkiego i pysznych deserów. Warto jednak wybierać zdrowe, wartościowe zamienniki.

Drugą substancją, która powinna być znacząco ograniczona w zdrowej diecie, jest tak często nadużywana sól. Można ją znaleźć w zasadzie w większości gotowych produktów, obecnych na sklepowych półkach.

W diecie warto ograniczyć lub nawet całkowicie wyeliminować nasycone kwasy tłuszczowe, obecne choćby w czerwonym, tłustym mięsie i fast foodach. To one odpowiadają w głównej mierze za przybieranie na wadze oraz za szereg poważnych chorób.

W zdrowym ciele zdrowy duch – nie tylko dobra dieta

Odpowiednio zbudowana, wartościowa dieta może być pyszna i przyczyniać się do poprawy kondycji oraz lepszego samopoczucia.

Stanowi ona jednak tylko jeden z filarów zdrowego trybu życia. Oprócz niej trzeba bowiem również zadbać o regularną aktywność fizyczną. Tylko w ten sposób można zachować piękną sylwetkę i naprawdę dobrą formę na długie lata.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Avatar
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ