Kukurydza – właściwości i zastosowanie

0
203
kukurydza

Kukurydza to jedną z trzech najpopularniejszych roślin uprawianych na świecie. W samych Stanach Zjednoczonych pola uprawne kukurydzy ciągną się przez setki kilometrów krajobrazu. To zborze znajduje zastosowanie zarówno jako mąka, kasza, robi się z niego płatki śniadaniowe, popcorn czy jako konserwowy dodatek do smacznych sałatek. Białko kukurydziane wykorzystane zostało także do stworzenia najpopularniejszej przyprawy do zup i sosów: Maggi. Kukurydza obok swojego wyjątkowego smaku, stanowi również bardzo bogate źródło witamin i minerałów. Spożywanie  kukurydzy z pewnością  wzbogaci naszą codzienną dietę.

Kukurydza

Najczęściej spotykana jest kukurydza biała oraz żółtą.  Ziarna kukurydzy zawierają w składzie około 70% węglowodanów, blisko 10% białka. Są także bogatym źródłem błonnika. Słodki smak kukurydzy wiąże się z tym, iż w odróżnieniu od innych zbóż, kukurydza zawiera sporo cukru.  Jest to naturalny cukier. Dostarcza nam również witaminę D, E czy B oraz składniki mineralne takie jak magnez, żelazo, potas, czy fosfor.  Żółty kolor kukurydzy  warunkuje  występowanie w niej karotenoidów,  czyli naturalnych barwników,  które bardzo dbają o nasz wzrok. Kukurydza wykorzystywana jest również jako naturalny środek oczyszczający organizm, oraz poprawiający pracę jelit. Świetnie sprawdzi się jako warzywo lekkostrawne dla osób będących na ścisłych i wykluczających dietach.

Jak możemy zjeść kukurydzę?

Płatki śniadaniowe. One stanowią jedno z najsmaczniejszych i najpopularniejszych rozwiązań na szybkie, smaczne i pożywne śniadanie. Obecnie konsumenci mają w sklepach ogromny wybór wśród różnych smaków, a nawet kształtów tego popularnego przysmaku. Jedna szklanka płatków kukurydzianych zawiera prawie 120 kalorii, w tym około 27 gram węglowodanów i 2 gramy białka. Idealnym uzupełnieniem śniadania , w którym występują płatki kukurydziane mogą być świeże lub mrożone owoce. Do płatków kukurydzianych przykładowo płatki owsiane, które dostarczają jeszcze więcej wartości odżywczych. Warto również wspomnieć, że od niedawna na rynku dostępna jest także ich bezglutenowa wersja, która sprawdzi się dla alergików i chorych na celiaklię.

Na rosnącej fali popularności od niedawna znajduje się także olej kukurydziany, który ma silne właściwości przeciwutleniające i chroniące przed wolnymi rodnikami.  Olej kukurydziany jest bogatym źródłem kwasów omega-6 oraz witaminy E. Jego stosowanie przyczynia się także do obniżenia poziomu złego cholesterolu, zwanego LDL. Olej kukurydziany poleca się również osobom, które cierpią na problemy skórne oraz atopowe zapalenie skóry lub takie,  które zmagają się z łuszczycą. Najwięcej zdrowotnych wartości odżywczych olej kukurydziany zachowuje w postaci surowej, kiedy dodajemy go na przykład do sałatek.

Mąka kukurydziana. Jest to produkt bezglutenowy. Mąka kukurydziana to stosunkowo tani produkt, który zawiera około 348 kalorii w 100 gramach. Warto również pamiętać o fakcie, że najwięcej wartości odżywczych posiada mąka kukurydziana z najgrubszego przemiału. Wśród minerałów i witamin, które zawiera, jako najcenniejsze wyróżnia się przede wszystkim żelazo, potas, magnez, witaminę A i witaminę E. Mąka kukurydziana ochroni organizm przed wczesnym starzeniem się, dzięki bardzo wysokiej zawartości beta karotenu. Ten składnik mineralny pozytywnie wpływa także na odporność naszego organizmu, wzrok oraz koloryt skóry. Związki zawarte w kukurydzy wspomogą nas w walce z takimi chorobami jak cukrzyca, choroby serca, anemia, otyłość, a nawet nowotwory. Co ważne, zaleca się, aby do mąki kukurydzianej dodawać trochę mąki sojowej, ponieważ uzupełnia ona braki aminokwasów będących odpowiedzialnych za syntezę witaminy PP.  Mąkę tą stosuje się ją do przygotowywania słonych dań i przekąsek typowych dla kuchni Ameryki Południowej:  nachos, tacos czy tortille.  Kukurydza doskonale sprawdzi się jako zamiennik zwykłej pszennej mąki w pieczeniu ciast, deserów, placów, a także upieczemy pyszny chleb, czy bułki.

Kukurydza służy również do wytwarzania bardzo smacznej kaszki kukurydzianej. Jest ona niezwykle lekkostrawna, Co ważne, kaszka kukurydziana nie zawiera glutenu, dlatego jest bezpieczna dla alergików, osób z celiakią oraz małych dzieci. Taka kaszka Posiada większą ilość węglowodanów w porównaniu z innymi kaszami. Z tego powodu stanowi bardzo dobre źródło energii dla organizmu. Mimo, że zawiera stosunkowo niewiele minerałów, bardzo dobrze wpływa na naszą skórę dzięki zawartej w niej witaminie A. Dodatkowo, spora ilość selenu ochroni organizm przed działaniem wolnych rodników oraz ma korzystny wpływ na układ odpornościowy oraz pracę tarczycy.

W jakich potrawach zjemy kukurydzę?

– delikatna, młoda kukurydza świetnie smakuje ugotowana i polana masłem. W wersji konserwowej świetnie sprawdzi się w daniach kuchni Południowej Ameryki, zarówno jako mączka na placki tortilla jak i w gorącym, pikantnym chilli con carne. W Polsce chętnie jemy ją jako dodatek w sałatkach. Jako składnik świątecznej sałatki jarzynowej towarzyszy nam w każde święta.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ