Dlaczego niedobór cynku jest groźny?

0
98
Dlaczego niedobór cynku jest groźny?

Cynk jest ważnym mikroelementem, który wpływa na szereg funkcji organizmu. Wspomaga przemiany metaboliczne, wspiera układ odpornościowy oraz odpowiada za prawidłowe wydzielanie insuliny. Jego niedobór może nieść za sobą wiele negatywnych skutków, dlatego tak ważna jest suplementacja cynku. Pomocne mogą wówczas okazać się tabletki z cynkiem.

Cynk w tabletkach powinno się przyjmować zgodnie z zaleceniami lekarza lub informacjami zawartymi na etykiecie suplementu diety. Jego nadmiar, podobnie jak i niedobór, również może skutkować negatywnymi konsekwencjami. Przyjmując wysokiej jakości tabletki z cynkiem, istnieje jednak znikome prawdopodobieństwo doprowadzenia do nadmiaru tego związku w organizmie.

Niedobór cynku – objawy, które powinny nas zaniepokoić

Niedobór cynku może objawiać się stosunkowo różnorodnymi symptomami. Wśród najczęściej występujących wyróżnia się:

  • spadek odporności organizmu (m.in. zwiększona podatność na infekcje),

  • zahamowanie wzrostu,

  • problemy ze skórą (m.in. egzema, sucha skóra, utrata jędrności, stany zapalne skóry),

  • opóźnienie okresu dojrzewania,

  • wzmożone wypadanie włosów,

  • łamliwość paznokci,

  • utrudnione gojenie się ran,

  • utrata apetytu,

  • spadek masy ciała,

  • uczucie suchości w ustach,

  • utrata smaku i węchu,

  • szybsze starzenie się skóry,

  • zaburzenia hormonalne u mężczyzn,

  • zmniejszone libido,

  • problemy z pamięcią,

  • uczucie znużenia i zmęczenia,

  • niedokrwistość,

  • biegunkę,

  • kurzą ślepotę,

  • u kobiet w ciąży może zahamować prawidłowy rozwój płodu, a także doprowadzić do niedorozwoju mózgu u dziecka,

  • u dzieci może zahamować prawidłowy rozwój umysłowy.

Warto zadbać o właściwy poziom cynku w organizmie. Jak widać, jego niedobór może nieść za sobą wiele negatywnych konsekwencji, którym w łatwy sposób można zapobiec – za pomocą zróżnicowanej diety oraz suplementów diety.

Cynk – jaka jest przyczyna jego niedoboru?

Niedobór cynku często występuje u osób aktywnych fizycznie. Wzmożona aktywność sprawia, że podczas treningów związek ten wydalany jest z organizmu wraz z potem. Cynk w niewystarczających ilościach może być także skutkiem zażywania leków (np. leki diuretyczne) lub nadużywania alkoholu. Jego niedobór wiązany jest także z występowaniem takich chorób jak: cukrzyca, schorzenia nerek, marskość wątroby oraz choroby jelit. Brak cynku towarzyszy także osobom, które stosują restrykcyjne diety.

Warto odwiedzić: https://cheers.com.pl/zmb6-magnez-cynk-b6/

Suplementacja cynku – dieta i cynk w tabletkach

Wśród podstawowych, naturalnych źródeł cynku wyróżnia się: pestki dyni, kakao, pieczeń wołową, kaszę gryczaną, salami, migdały, owoce morza, fasolę oraz groszek zielony. Związek ten dostarczany wraz z pożywieniem wchłania się w około 30%. Z tego też względu suplementacja cynku jest konieczna, aby uzupełnić jego niedobory. W przypadku osoby dorosłej dzienne zapotrzebowanie organizmu na cynk oszacowano jako 10 mg. Nie zaleca się przekraczania dawki 45 mg, o ile lekarz nie zaleci inaczej.

Tabletki z cynkiem najczęściej łączą w sobie kilka składników, które współpracują ze sobą w celu wydobycia ich drogocennych właściwości. Przykładem takiego zestawienia jest ZMB6 marki Cheers. Jest to optymalne połączenie naturalnych i organicznych form cynku oraz magnezu, a także wysoko przyswajalnej witaminy B6. Cynk w tabletkach marki Cheers może być spożywany przez wegan i osoby z nietolerancją na gluten, ponieważ nie zawiera substancji żelujących oraz glutenu. Suplement diety został wykonany z najwyższej jakości składników i jest pozbawiony substancji uważanych za alergeny.

Więcej informacji na stronie https://cheers.com.pl/wiedza/suplementacja-cynku/

[Głosów:2    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Uwielbiam fitness. Rzadko używam obciążenia, zdecydowanie wolę ćwiczyć siłą własnego ciężaru.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ