Praca siedząca – zadbaj o stawy

0
206
zwyrodnienie stawów

Stawy – dopóty nie bolą, uznajemy, że wszystko z nimi w czasie. Gdy zaczynają nam doskwierać, stan chorobowy jest już zwykle bardzo rozwinięty. Proces zwyrodnieniowy jest dyskretny, toczy się ukrycie i bezobjawowo. W rezultacie daje o sobie znać, a leczenie jest to ciągłe i wymagające. Stawy są to mobilne połączenia kości, jakie do swojego właściwego działania potrzebują właściwej tkanki stawowej, mazi stawowej oraz właściwego przyczepu mięśni i ścięgien.

Tkanka stawowa a choroby stawów

Schorzenia reumatyczne atakują się od tkanki stawowej. Ta delikatna, elastyczna tkanka, która oszczędza panewkę główki i przestrzeń kości przed ścieraniem, spełnia rolę amortyzatora oraz umożliwia poślizg, hamując tarcie. Niestety, z czasem się zużywa, oraz to stawy przestają dobrze oddziaływać. Jest mnóstwo etiologii, dla których staw nie spełnia dobrze swojej pracy. Możemy rozróżnić zaburzenia związane z postępem autoimmunologicznym, urazy, następstwa farmakoterapii.Chrząstka zawiera cząstki, które mają bardzo dużą możliwość pochłaniania wody. To właśnie dzięki nim ta tkanka jest taka plastyczna a może minimalizować wyniki wstrząsów, na które narażone są stawy podczas treningu.
Tkanka wydaje się ze powodu:
•choroby w strukturze anatomicznej,
•choroby autoimmunologicznych,
•nieodpowiedniego trybu życia,
•niedoborów pokarmowych.
Zwyrodnienie stawów jest etiologią cierpienia wielu ludzi na całym globie.

ból stawów - o czym świadczy i co zrobić

Koniec z bezruchem

Pozostawanie długo w tej samej postawie powoduje sztywnienie stawów, co zwiększa ich nadwrażliwość na urazy. W czasie przerwy na lunch czy podczas odpoczynku należałoby zajmować się na świeżym powietrzu. Należy także pamiętać o istotnej bazie, która brzmi: „Dostosuj siły do możliwości”. Bieg na 2 km, gdy nie się tego nie robiło, nie przyniesie korzyści, a wyłącznie nacisk, obciążenie stawów i zakwasy w mięśniach. Na początku starczy trenować po kilkoro czy kilkanaście minut. Byle powszechnie. Co interesujące, nie tylko brak treningu szkodzi stawom. Negatywny jest też niekontrolowany jego nadmiar. Zatem problemy ze stawami często pojawiają się u sportowców. Wynika to z tego, że w czasie ostrego, częstego i systematycznego treningu fizycznego dochodzi do zużywania tkanki, która nie zdąża się regenerować. Zatem, jeśli trenujesz intensywnie, należałoby profilaktycznie stosować suplementy, które zabezpieczają stawy przed urazami. Innym istotnym czynnikiem szkodzącym zdrowiu stawów, jest nadwaga i otyłość. Jeśli dźwigasz nadprogramowe kilogramy, za obarczone są przede wszystkim stawy bioder, kolan, pleców i stóp. Natomiast obecnie mały (natomiast systematyczny) trening sportowy umożliwia trochę schudnąć, wzmocni mięśnie i wesprze stawy. Szczególnie potrzebne są: ruch w wodzie i pływanie, bo nie obciążają już niezwykle bardzo nadszarpniętych stawów, natomiast potrzebują od mięśni wytężonej aktywności. Z kolei jeśli masz choroby postawy, staraj się je naprawić, oraz na co dzień zachowuj się prosto.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ